کد مطلب:39094
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
آيا در مجالس مولودي ائمه اطهارمي تواند مداح مجلس براي مستمعين روضه بخواند و مردم براي معصومين اشك بريزند؟
اگر چه ذكر مصيبت به خودي خودعمل صحيحي است و هر مكتبي اگر چاشني عاطفه درآن نباشد و صرفاً فلسفه و فكر باشد آنقدر در روحها اثر ندارد، اما ذكر مصيبت و گرياندن مردم در مجالس اعياد تناسب ندارد و مبلغين محترم بايد به اين امر توجه داشته باشند كه رعايت مناسبت ها تأثير بيشتري در قلوب ايجاد مي كند و وقتي يك مبلغ مي تواند به هدفش كه جذب قلوب به اسلام است برسد كه بداند رعايت چه اموري در تأثيرگذاري او بر مردم و جذب آنها مؤثر است.
در روايات نيز به اين امر توجه شده است مثلاً نظافت در اسلام بدون شك سنت است و مستحب مؤكد، نظافت از ايمان است و پيامبر گرامي اسلام ( نظيف ترين مردم زمانش بود.اما درعين حال واجب نيست حال اگر يك مبلغ لباسش كثيف و بدنش متعفن باشد از نظر فقهي شايد نتوان گفت او كار حرامي مرتكب شده اما چون اثر متغير دارد و اگر سخنانش از جواهر هم باشد يك جوان نظيفو پاكيزه زير بار حرفش نمي رود واثر معكوس داشته و در مردمايجاد فرار مي كند نمي بايست با اين هيأت و صورت در جايگاه مبلغ دين مردم را دعوت به دين كند. و به خاطر همين است كه يكي از شرايط نبوت نيز همين امر است كه در پيغمبري كه مردم را دعوت به خدا مي كند نبايد صفتي كه موجب فرار و تنفر مردم باشد وجود داشته باشد1
البته در پايان بايد عرض كنم كه اشارات مختصر به مصيبت ائمه ( در بعضي مناسبتهاي جشن اشكالي ندارد به شرطي كه اثر مثبت و فايده قابل توجهي داشته باشد. مانند قرار دادن رنگ سياه در بين رنگ سفيد كه بيشتر جلب توجه مي كند.
در سيره معصومين( نيز مواردي از اين قبيل به چشم مي خورد مثل گريه كردن اميرالمؤمنين علي ( هنگامي كه حضرت ابوالفضل( را (درابتداي تولد) بغل نمودند و بر بازوان حضرتش بوسه زدند و اخباري را از واقعه عاشورا و جريان نهر علقمه بيان نمودند. مداحان نيز اگر به اين سيره عمل نمايند و در بعضي مجالس سرور نه همه مجالس، آنهم حساب شده و كوتاه اشاره اي به مصائب بنمايند اشكالي ندارد.
1. سيره نبوي،استاد مطهري،ص215و214
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.